söndag 29 mars 2009

Trädgårdsmässan - Been there, seen it, got the pole saw

Nu har jag varit på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar i Älvsjö och jag måste säga att det var en härlig upplevelse.


På många sätt har jag varit smått allergisk mot mässor av alla dess slag. Det har till stor del berott på de osmakliga inslag som följer i i mässornas spår av vilka många hör hemma i det, som jag anser vara trädgårdens utkanter: Badtunnor, foppatofflor, syltprodukter osv.

Men här måste jag säga att det var bra sammanhållet och produktspreteriet var inte så stort. Det som stack ut får jag nog kalla mer innovation än smaklöshet. Som Stigas rosa gräsklippare, "Ladycutter" utrustad med rosa rattmuff, hårfön och sminklåda. Visserligen kan man ifrågasätta könsrollsperspektivet i det hela, men ändå gjort med glimten i ögat. Nu ska det ju sägas att detta var ett tävlingsmoment inspirerat av "Pimp my ride" som döptes om till "Pimp my Stiga".

Jag gillar också mixen mellan det fritidsmässiga och det profesionella, mellan odlarorganisationerna soim ställde ut i hall B och branschfolket i hall A. Här kan jag strosa runt och byta ord med kollegor och gamla vänner, samtidigt som det pågår mycket spännande, öppna seminarier på scener i alla hallarna. Jag tror att den närvarande trädgårdsbranschen mår bra av att ständigt möta den huvudsakliga publiken på trädgårdsmässan som är privatpersoner. Genom dessa möten tvingas man förklara idéer och ståndpunkter om just sina produkter och tjänster.

För mig är det ett fantastiskt tillfälle att skapa, förnya och upprätthålla kontakter med branschfolk. Och just den här gången var det tacksamt eftersom många vill höra om Norrviken och mina framtidsplaner.

Efter en hel dag på mässan och en hel dag i Stockholm åker jag nu hemtill Halmstad, många erfarenheter rikare och hoppas på återbesök nästa år. Imorgon är det tillbaka med nya utmaningar då jag ska hjälpa Acama med en kortare kurs för HFAB om grönyteskötsel.

4 kommentarer:

  1. Jag tillbringade också gårdagen på mässan - var vi där samtidigt? Väl mycket folk kan jag tycka... Jag fotade också den rosa gräsklipparen - såg du nagellacksburken strategiskt placerad på ratten? =)
    Och precis som du tyckte jag nog att den sociala biten var viktigast med mässan, att knyta kontakter. Än så länge är jag ny i den här världen men redan har jag lärt känna så många underbara, kunniga, trevliga människor. Jag mycket väl tänka mig att åka dit nästa år igen. Bara synd att vi inte har ordentliga mässor här i södra Sverige...
    Ha det bra - hälsa Claes-Anders!

    SvaraRadera
  2. Jag var där i fredags, alltså den 27, så då missade vi varandra.
    Jaa, jag såg nagellacken och puderdosan. Mycket innovativt :)

    Du gör helt rätt som åker på trädgårdsmässan. Det spelar ingen roll om man är ny. Att man vågar ta kontakt och prata med folk är det viktigaste. Gör man det upprepade gånger sätter det avtryck och kan visa sig vara guld värt när man sen söker jobb. Du kommer att klara det utmärkt!
    Hälsningar
    Birger

    SvaraRadera
  3. Men varför har du ingen "bättre" bild på det förföriska åkdonet - något helt annat än min Stiga. Men den finns förstås inte i produktion...?

    SvaraRadera
  4. Äh, jag hade ingen kamera med mig så jag fick hålla tillgodo med de som övriga pressen fick till.

    SvaraRadera