söndag 14 juni 2009

Hektiskt jobb

Jag har nu jobbat i två veckor i Ängelholm, men det känns som två månader. Ängelholm är inte någon stor stad, men ändå händer saker hela tiden som mer eller mindre berör kommunens parkavdelning. Ständigt är det folk som ringer och frågar om saker. De allra flesta samtal är trevliga och ett fåtal är inte så trevliga. Några kan man svara, andra måste man åka ut till och vissa vill man gärna be att gå och dra något gammalt över sig. För så är det inom en kommun. Folk är skattebetalare, ett argument som några gärna drar upp som argument för att de ska få precis som de vill. Sådan attityd gör mig tämligen trött.

Men för det mesta är allt bara bra. Parkpersonalen är mycket trevlig och jobbar hårt med sina uppgifter. Det är en stor fördel att jag har varit här innan och att de flesta redan vet vem jag är. Det har gjort att jag kommer snabbt in i jobbet.

Nu när säsongen är inne växer saker och ting och då måste det hållas i schack. Därför går den mesta av tiden till att kolla på saker som är övervuxna och behöver åtgärdas. Det är inte direkt några svåra beslut att ta. Problemet är att resurserna är knappa för att åtgärda snabbt.

Jag var på en anläggningsbesiktning i fredags och träffade besiktningsmannen Kent Wallin. Han och jag har det gemensamt att vi båda jobbar och driver ett företag vid sidan av. Själv är jag väldigt fokuserad på det gröna och har mindre kunskap i hård anläggning. Det var mycket intressant att se hur besiktningen går till och hur mycket som ska gås igenom. Jag tänker mig att på sikt bygga upp så mycket kunskap så att jag även kan ta anläggningsbesiktningar i framtiden.

Nu blir det nya tag på måndag. Det är ett mycket intressant anläggningsprojekt på gång utmed Rönne å vid Sockerbruksbron i Ängelholm där den gamla pumpstationen skall fräshas upp och få mer tilltalande växtlighet omkring sig. Detta blir min huvudsakliga uppgift nästa vecka. Ska försöka få upp lite bilder på det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar