torsdag 1 oktober 2009

Bok & bibliotek 2009- Så gick det!

Bok & bibliotek i Göteborg 2009 blev en härlig upplevelse. Det är visserligen alltid en upplevelse att gå på den gamla hederliga bokmässan. Men i år var första gången jag var där som föredragshållare på Trädgårdsscenen. Jag var där från fredag-söndag och höll sammanlagt fem halvtimmeslånga föredrag samt två korta på tio minuter.

Det handlade naturligtvis om Norrvikens Trädgårdar och hade titeln "Trädgårdsmästare under ett år". Under min tid på Norrviken bloggade jag ganska mycket och tog en hel del bilder. Därför fick jag ganska tidigt idén att detta material relativt enkelt skulle kunna översättas till föredrag.


Hur gick det? Jo, för att vara första gången i dessa sammanhang måste jag vara nöjd med min insats. Föredraget flöt på bra utan några större incidenter. Visserligen var scenen och bildvisningsskärmen lite liten, men med några enkla ändringar i presentationen gick det vägen. Nu hade jag råkat få två morgontider, på fredagen och på lördagen, vilket inte bådade gott om jag ville samla en stor publik. Och visserligen, uppslutningen var kanske inte fantastisk. Men jag hade fler åhörare när jag slutade än när jag började, vilket får ses som en framgång. Bäst uppslutning hade jag på vid lunchtid på fredagen. Förtjänsten var dock inte min. Lasse Anrell har nyligen kommit ut med en bok om pelargoner som han skulle presentera vid lunchtid fredagen på trädgårdsscenen. Till hans olycka, men min lycka hade han fått influensa. Därför fick jag ta över hans tid och den stora folksamlingen som samlats. Enbart ett fåtal gick när de fick höra om den store journalistens frånvaro och jag fick ta över deras uppmärksamhet.

I anslutning till trädgårdsscenen på bok & bibliotek hade vi föredragshållare och personal en VIP-lounge. Den var kanske inte en VIP-lounge som man fantiserar om när man tänker på själva ordet. Där fanns inga skinnsoffor eller någon bubbelpool eller flinka servitörer som sprang omkring och serverade en drinkar. Kaffe, frukt och vatten fick man servera sig själv. Däremot hade vi en massagestol som jag använde så ofta jag kom åt. Efter flera timmar på mässgolvet var man ganska mör i benen och att få dem knådade var inte fy skam. Dessutom hängde där en del VIP-personer. Carl-Jan Granqvist och Per Morberg var där. Naturligtvis var Gunnel Carlsson också där som var modorator på trädgårdsscenen hela helgen igenom. Fattar inte att hon orkar. Själv blev jag trött på min egen röst efter fyra föredrag.


Jag träffade också Lars Åkerström, VD och ägare till Grönytekonsult AB. Nu var han inte på bokmässan för att kränga japanska trädsågar. Han är också förläggare och författare och har gett ut en bok om Spotnicks samt en om Björn Skifs på förlaget Amapola.


Så vad blir det nästa bokmässa? Ja, jag hoppas att det blir föredrag för mig även nästa år. Då får det nog handla mer om träd och kanske beskärning. Mer har jag inte bestämt än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar